Hur registrerar man personaldata och anställningsuppgifter i HRM Employee?
HRM Employee, som nås via "Personal" i HRM, är huvudplatsen för att hantera anställdas person- och anställningsuppgifter. Användare kan navigera mellan anställda och anställningsperioder, redigera data via ikoner och tabeller med datumhistorik, samt filtrera listvyer för att snabbt hitta specifik information. I artikeln hittar du information och instruktioner för HRM Employee.
HRM Employee
Under Personal i HRM hittar du funktionerna för Employee. Här finns till exempel anställdaregister med personuppgifter och övriga funktioner i Employee.
Anställdaregister
Du hittar anställdaregister under Personal > Anställda.
Personuppgifter och uppgifter om anställning
Formulär
Uppgifter på anställda hittar du genom att klicka på de olika ikonerna på vänster sida på den anställde i anställdaregistret.

Vilka ikoner du ser kan vara olika beroende av vilka moduler ni har och din behörighet.

För att navigera, klicka på en ikon. Finns det ett + kan du klicka på den för att se underliggande flikar.
Bra att veta! Om du har full behörighet så kan du redigera i ett fält men har du endast läsbehörighet kan du se men inte lägga till eller ändra på ett värde.
När du ändrar eller lägger till ett nytt värde så kom ihåg att Spara.
Byt/välj anställd
För att navigera mellan olika medarbetare, sök upp den anställde genom att skriva i rutan Anställd, klicka på förstoringsglaset eller hoppa till nästa anställd via pilarna.

Byt/välj anställningsperiod
För att navigera mellan olika anställningsperioder för en och samma medarbetare, klicka på förstoringsglaset eller hoppa till nästa via pilarna under Anställningsperiod.

Eget fält av typ tabell
Vissa fält i HRM är byggda som tabeller. I en tabell kan du ha flera parallella rader.
Lägg till värden i tabellen genom att klicka på +Lägg till rad

Eget fält av typ fältgrupp med datumhistorik
Vissa fält i HRM är byggda med datumhistorik. I de fälten syns endast informationen om det finns ett giltigt värde på den anställde. Du kan se tidigare eller ev. kommande värden på fältet om du klickar på pennan. Det är även via pennan man redigerar fältet.

Lägg till rad för att lägga in ett nytt värde


Spara förändringar via ikonen Spara.
Lista
Via Lista kan du se de anställda i en listvy.

Filter
Via filter kan du välja att göra urval på vilka anställda du ser. Röd ikon innebär att det finns ett filter valt. Klicka på ikonen för att se mer information och göra eventuella filtreringar. Här kan du välja om du till exempel bara vill se aktuella och kommande anställda eller om du vill se samtliga anställda dvs även kunna se de som är avslutade.

Klicka på Tillämpa för att använda ditt valda filter och Rensa filter för att ta bort ett valt filter.

Ett valt filter ligger kvar tills du ändrar filtret eller rensar det. Vill du spara ett filter att använda igen, skriv namn högst upp och klicka på Spara filter.
Relaterade artiklar
Hur gör man för att registrera nyanställd och användare manuellt?
Hur hanterar HRM Employee onboarding av anställda?
Hur hanterar HRM Employee offboarding av anställda?
