⚙️Hur ställer jag in våra befattningar?
I detta register kan du som administratör lägga upp de befattningar som ni har i ert företag.
Befattningar
Gå till Administration > Register och välj Befattningar från menyn.
Du får då upp följande vy:

I listan till vänster visas de befattningar som finns upplagda. Till höger anges/visas uppgifter om respektive befattning.
Klicka på Ny för att skapa en ny befattning.
- Kod - Här visas/anges koden (förkortningen) för aktuell befattning.
- Namn - Här visas/anges benämningen på befattningen.
- Beskrivning - Här anger du en kort beskrivning av befattningen. Denna beskrivning kan du sedan hämta till anställningsavtalet via taggar för HR-blanketter.
- Genom att avmarkera rutan Befattningen är aktiv kan du inaktivera befattningar som inte längre används.
Inaktiverade befattningar finns fortfarande tillgängliga i registret och kan tas fram via inställningen Visa även inaktiva befattningar nedanför listan till vänster.
Befattningsregistret kan importeras från fil via Bearbetningar > Servicerutiner > Import.