Hoppa till innehåll
Svenska
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

⚙️Kom igång med Lönekartläggning i HRM - Förbered HRM för din första lönekartläggning

Den här artikeln guidar dig steg för steg vad du behöver förbereda och ställa in i HRM för att vara redo att genomföra en Lönekartläggning. 

Lönekartläggning - Inställningar

Licens

Aktivera licensen för lönekartläggning för ditt företag Allmänt > Företag

 

Behörigheter

Innan du skapar en lönekartläggning behöver du ställa in rätt behörighet för de som ska ha tillgång till lönekartläggningen i HRM. 

Det gör du under Användare/Behörigheter > Roller.

Observera att du ser alla anställda om du har behörighet till vyerna i lönekartläggningen.

 

Egna fält i lönekartläggningen

I lönekartläggningen tittar du på total lön, vilket innebär att du behöver tala om vilka andra fält för lön och förmåner utöver heltidslön som ska visas i lönekartläggningen. 

De fält som ska visas i lönekartläggningen behöver aktiveras under Inställningar > Allmänt > Anställdaregistret > egna fält

Leta upp de fält som är aktuella och kryssa i Visa i lönekartläggning.

Har du inte alla fält i HRM så kan du behöva bygga upp nya fält. Här kan du läsa mer om egna flikar och fält i HRM. 

 

Förbered uppgifter på anställda

Kontrollera & komplettera vid behov

  • Uppgift om lön finns på alla anställda.
  • Anställningstyp är korrekt inställt (Extern personal tas ej med).
  • Kön finns definierat på anställda (hämtas från personnr alternativt fältet kön).
  • För att se anställningstid behövs anställningsdatum.
  • För att se medelålder måste födelsedatum finnas inlagt.
  • Befattning (alternativt arbete via kontering) finns specificerat i register och på anställda.

 

Komplettera övrig ersättningar vid behov

För att kunna få total ersättning på anställda så som lön + lönetillägg, förmåner, provision, bonus osv kan det behövas göra uträkningar av ett genomsnitt för lönetillägg, provision, bonus eller liknande per anställda. När uträkningen är klar behöver det importeras in i HRM. Exempelvis genomsnitt provision de senaste 12 månaderna. OBS att ett/flera egna fält behöver finnas i HRM för att importera värdet till.

  1. Skapa Egna fält för provision/förmåner eller liknande, se ovan gällande egna fält. 
  2. Räkna ut ett genomsnitt per anställd av de ersättningar som är aktuella.
  3. Importera/lägg in det uträknade värdet i HRM för aktuella anställda.