Hoppa till innehåll
Svenska
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

⚙️Vad är skillnaden mellan en anställd och en användare i Flex HRM?

I Flex HRM finns det en skillnad mellan vad systemet definierar som en anställd och vad som är en användare. Kortfattat handlar det om att den anställda är personen som systemet hanterar data för (till exempel lön och tid) medan användaren är den som loggar in i systemet och har behörighet.

Anställd

En anställd är registrerad i anställdaregistret. All information som rör lön, tidrapporter, reseräkningar, och övriga personuppgifter kopplas till den anställda. Den anställda är alltså den person vars data och transaktioner hanteras i systemet.

 

Användare

En användare är registrerad i användarregistret. Användarens behörigheter styr vad du kan se och göra i Flex HRM. Det kan handla om vilka medarbetare du kan se, vilka menyer du har tillgång till och vilka åtgärder du kan utföra i systemet. Användaren är alltså den som loggar in i systemet och har behörighet. Utan användare kan man inte logga in i Flex HRM.

 

Kopplingen mellan anställd och användare

Ofta är en användare kopplad till en anställd. Den här kopplingen är nödvändig bland annat för att:

  • Du ska kunna se din egen tidrapport och reseräkning i HRM Mobile.

  • Dina stämplingar ska registreras korrekt.

  • Påminnelser som ska skickas till den anställda ska hamna hos rätt användare.

En anställd som inte ska logga in eller stämpla måste inte vara kopplad till en användare, och en användare behöver inte vara kopplad till en anställd.