⚙️Vad hanteras i vyn Säkerhet?
I vyn Säkerhet gör du inställningar som rör säkerheten för systemets användare.
Generell lösenordspolicy
Inloggning till Flex HRM och HRM Mobile sker via ett Visma Connect-konto. Det innebär att lösenordspolicyn styrs från Visma Connect. Den generella policyn i vyn Säkerhet gäller för intern autentisering, vilket används för HRM Timeclock och API.
I den generella policyn ställer du in regler för hur lösenord ska utformas, som längd och komplexitet, och om det ska vara möjligt att återanvända lösenord.
Inställningar för nya användare
I vyn kan du också ange standardinställningar för nyskapade användare:
-
Om de ska vara Aktiva.
-
Om de ska få inställningar för att aktiveras/inaktiveras i förhållande till sina anställningsdatum.
Observera att andra inställningar för nya användare kan ärvas från en användarmall. Använder ni en sådan är det användarmallens inställningar som gäller.
API-inställningar
Under API-inställningar kan du ställa in om ni ska använda företagsspecifik behörighet för API och om kalenderintegrationen ska vara aktiv.
Kalenderintegration aktiv: I Flex HRM kan du prenumerera på ditt schema och få det som en kalender i din kalenderapplikation (Google, Outlook, MacOS eller iPhone). Eftersom anropen från kalenderapplikationerna går via HRM API, behöver du tillåta kalendrarna att anropa API:t genom att aktivera Kalenderintegration aktiv.
Domäninställningar för Visma Connect
Tillåtna domäner vid koppling till Visma Connect: Denna inställning används för att styra vilka e-postadresser som får användas för Koppling till Visma Connect (användarregistret).
-
Om du anger en domän, till exempel "flexapplications.se", kan endast e-postadresser som tillhör den domänen sparas som e-post för Visma Connect.
-
Om ingen domän anges görs ingen sådan begränsning.
Verifierade domäner: Här visas eventuella verifierade domäner.
Om ni har verifierade domäner skapas Visma Connect-konton automatiskt om du anger en e-postadress som tillhör domänen under Koppling till Visma Connect för en användare.
Har ni inte någon verifierad domän (eller om en annan e-postadress anges) skickas istället ett e-postmeddelande där användaren måste verifiera sig innan ett Visma Connect-konto skapas.
Du verifierar domäner i Visma Connect. Du ställer in vilka användare som ska ha behörighet att göra detta under Behörigheter för autentiseringsinställningar.