Hoppa till innehåll
Svenska
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

⚙️Arbetskraftskostnadens nivå och struktur (LCS) - Vilka inställningar behöver jag för att kunna ta ut statistiken för LCS i HRM Payroll?

I denna artikel beskrivs vilka inställningar som krävs för del A och B i statistiken för LCS ska bli korrekta.

Inställningar

Nedan beskrivs de olika inställningar som krävs för att sammanställningen av del A och B i statistiken ska bli korrekt. 

Löneartsinställningar

För att kunna summera antal arbetade och avlönade timmar behöver du ange för olika lönearter vad de avser. Detta styrs med hjälp av dessa kryssrutor som du hittar på fliken Lön i löneartsregistret: 

Följande gäller för respektive kryssruta:

  • Faktisk arbetad tid
    Används för summering av antal arbetade timmar. Läs instruktionen från SCB för mer information om vad som ska ingå. Observera att övertid och jourtid ska ingå här.

  • Övertid/jourtid
    Används för summering av antal timmar med övertid eller jourtid.

  • Betald frånvaro
    Används för summering av antal timmar med betald frånvaro. Läs instruktionen från SCB för mer information om vad som ska ingå.

  • Obetald frånvaro
    Används för summering av antal timmar med obetald frånvaro. Läs instruktionen från SCB för mer information om vad som ska ingå. 
Relaterade artiklar:

Vilka uppgifter kommer med i statistiken till Arbetskraftskostnadens nivå och struktur (LCS) och hur beräknas dem?

Arbetskraftskostnadens nivå och struktur (LCS) - Hur tar jag fram statistiken för LCS i HRM Payroll?