Hoppa till innehåll
Svenska
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

Ny anställning? - Så hanterar HRM Employee onboarding av anställda

HRM Employee effektiviserar onboarding genom guidade anställningsprocesser där man lägger upp nya anställda eller anställningsperioder, fyller i uppgifter och godkänner granskningssteg. Systemet stöder också generering och e-signering av anställningsavtal, samt hanterar påminnelser för granskning och uppföljning av uppdrag via en panel på startsidan.

Innehåll
Lägg upp ny anställd
Ta fram anställningsavtal
E-signering
Lägg upp ny anställningsperiod
Notis om ny anställning
Uppdrag - Digital checklista vid onboarding

Onboarding - Lägg upp ny anställd eller ny anställningsperiod

Att lägga upp en nyanställd med hjälp av anställningsprocessen

Gå till Personal > Nyanställning.


 

Klicka på Ny anställd och välj lämplig anställningsmall för den aktuella medarbetaren.


Anställningsmall i HRM hjälper till att effektivisera anställningsflödet med default-värden och genom att skapa en användare till den anställde med automatik

Fyll i alla uppgifter om den anställde. Tryck på spara för att spara uppgifterna. 

Nu syns den anställde i listvyn Anställda > Nyanställning.

Om du inte kan fylla i alla uppgifter direkt kan du spara och sedan komma tillbaka vid ett senare tillfälle. * visar vad som måste anges innan du kan spara första gången. 

När du fyllt i alla uppgifter så ska du godkänna din nyanställning. 

Du godkänner genom att bocka i aktuellt granskningssteg 

Om du inte har fyllt i alla fält som åläggs dig i och med ditt granskningssteg får du ett felmeddelande.

När du fyllt i de obligatoriska fälten (**) kan du gå vidare i processen och granska enligt ovan och nästa nivå för granskning träder då in.

Om man har aktiverat minst en granskningsnivå i företaget kommer det i anställdaregistret visas att den anställde ej är aktiverad och att ytterligare granskning krävs. 

Vilket innebär att den anställde inte kommer att synas någon annanstans i systemet än i anställdaregistret. Den anställde kan alltså inte registrera tidrapport eller reseräkning. 

När alla nivåer för granskning är genomförda kommer den anställde eller den nya anställningsperioden att bli tillgänglig i resten av systemet, och den anställde kan då till exempel börja tidrapportera och göra reseräkningar. Det innebär även att den anställde inte längre syns i Nyanställningsvyn. 

 

I anställdaregistret får man information om vem som utfört granskningen samt tidpunkt för detta via Mer – Granskningslogg

 

 

 

 


Ta fram ett anställningsavtal

Har du behörighet att hämta ett anställningsavtal syns ikonen Anställningsavtal

Observera att det kan vara styrt i vilket granskningssteg som det går att ta fram ett anställningsavtal. Är den utgråad behöver ett eller flera granskningssteg godkännas innan avtalet kan tas ut i nyanställningsvyn. I nedan exempel är det i steget Avtal som Anställningsavtalet kan hämtas. 

Välj rätt Anställningsavtal, fyll i uppgifter i rutan och ladda ner eller skicka avtal för e-signering. 

 

Läs om hur du skickar dokumentet för E-signering

 

 

 



Skapa ny anställningsperiod

När en anställd som redan har varit eller är anställd i företaget får en ny anställning/nya anställningsvillkor så ska en ny anställningsperiod läggas upp på den anställde. Det görs via Personal > Nyanställning

Välj Ny anställningsperiod 

Hämta upp den anställde i listan Anställd

Bra att veta! Hittar du inte den anställde i listan? Ta hjälp av din systemadministratör som då behöver lägga upp den nya perioden för den anställde för att du ska få behörighet till den anställde. 


  1. Välj datum för den nya perioden
  2.  Välj anställningsmall alt. kopiera uppgifter från en befintlig tidigare anställningsperiod

Observera att vid Kopiera uppgifter från tidigare anställningsperiod använder systemet den anställningsmall som den tidigare perioden lades upp på och följer de regler som gäller det flödet. 

När den nya anställningsperioden har initierats följer den sedan samma flöde som vid nyanställning och du fyller i de uppgifter som behövs, ex. lägger till ny lön och övriga uppgifter, sparar och granskar sedan den anställde. Avtal hämtas, se avsnitt Ta fram ett anställningsavtal.

 

Bra att veta!
Uppgifter så som ny månadslön/timlön, sysselsättningsgrad, egna fält och kontering som sätts för den nya perioden inte är direkt kopplade till en anställningsperiod i HRMs anställdaregister. Det innebär att dessa fält uppdateras direkt i personregistret när du sparar den nya perioden, med det datum som du satt som fr.o.m datum på den nya anställningsperioden. Men om en anställningsperiod tas bort igen så kommer inte dessa datumstyrda fält att tas bort med automatik. De behöver då tas bort manuellt i anställdaregistret. Ta hjälp av din systemadministratör om du behöver. Vill du ha mer info? Läs mer om att ta bort anställningsperiod

 

 


 

Påminnelser för granskning av anställningsperioder

Du ser notis om det finns anställda kvar att granska på startsidan i HRM. Påminnelsen ligger kvar så länge det finns någon anställd kvar att granska. 

startsidan ser du också vilka anställda påminnelsen avser, och inom parentes hur många anställningsperioder det rör sig om. Om du klickar på den anställdes namn öppnas vyn för nyanställning, där du får en överblick över alla anställda som är kvar att granska. 




 


 

Uppdrag - En digital checklista vid onboarding

När en uppdragsmall för onboarding används i anställningsflödet triggas uppgifter till ansvariga igång för vad som ska göras när en anställd börjar. 

Uppdragsmall för onboarding kopplas vanligen på en anställninsgperiod via Nyanställning. Det kan ske med automatik från Anställningsmallen eller manuellt av en användare. 

 I uppgiftspanelen på startsidan kan du se de uppgifter du är ansvarig för. Här kan du, allteftersom du utför dina uppgifter, ändra status på dem och vid behov skriva kommentarer genom att klicka på pratbubblan till höger om statusen.

Hur hanterar jag uppgifter vid en onboarding?

 

Relaterade artiklar
Hur hanterar jag uppgifter och uppdrag i HRM?
Hur registrerar man personaldata och anställningsuppgifter i HRM Employee?
Hur gör man för att registrera nyanställd och användare manuellt?
Hur hanterar HRM Employee Offboarding av anställd?
Hur tar jag bort en anställd?
Hur tar jag bort en anställningsperiod?
Hur hanterar jag anställda med skyddad folkbokföring?